ACCC varnar Internetleverantörer att vara ärlig om fiber hastigheter Som National Broadband Network (NBN) fortsätter att läggas ut över hela landet, har den australiensiska Konkurrens-och konsumentavdelningen kommissionen (ACCC) varnade australiska bredbandsleverantörer att vara tydlig med de hastigheter som kunder kan förvänta sig att få på deras fiber tjänst. I ett papper släpptes av ACCC tre dagar sedan, tog den organisation oro över risken för ISP rsquos använda vilseledande eller förvirrande termer som ldquoup att rdquo ldquomaximum rdquo eller ldquopeak rdquo i förhållande till utannonserade hastigheter. nbsp ldquoISP rsquos att under-infria sina löften och inte uppvisar en rimlig grund för sina påståenden att bli föremål för ACCC tvångsåtgärder, sade rdquo ACCC ordförande Graeme Samuel. "Ökningen av tillgången på snabba bredbandstjänster kan ge betydande fördelar för konsumenterna och en möjlighet till större konkurrens mellan detaljhandeln ISP rsquos." "För dessa fördelar till fullo kunna förverkligas, måste ISP rsquos se till att de inte marknadsför sina tjänster på ett sätt som kan vilseleda konsumenterna och resulterar i en orättvis konkurrensfördel." I november förra året Optus förlorat en domstol kamp till ACCC över deras vilseledande reklam för sina lsquosupersonic planer rsquo bredband. Den ACCC fann reklam vara missvisande eftersom Optus inte hade rsquot klargjorde kunderna skulle få sina hastigheter reduceras till 64Kbps när de hade överskridit sin topp eller av uppgifter peak tilldelning.

mobilt bredband