Internoden toppar enkät kundnöjdheten Internoden har toppat den senaste Roy Morgan Research undersökning kundtillfredsställelse, tätt följt av iiNet. Bygger på en undersökning av mer än 6000 australiensiska internet kunder i sex månader till maj 2011, 93% av internoden kunder beskrev sig själva som "mycket nöjd" eller "Ganska nöjd" med tjänsten. iiNet behöll sin andra plats, med 90% nöjda poäng. Totalt sett är branschens genomsnitt 74%, enligt Roy Morgan. Optus fick också över genomsnittet, med 77% av kunderna enligt uppgift nöjda med sin operatör, medan Telstra låg strax under genomsnittet på 72%. Trots en lägre Medelbetyg gjorde Telstra förbättra sin poäng från föregående sex månaderna, liksom Dodo (70%), Vodafone (63%) och 3 (62%). Kundnöjdheten med TPG halkade till 77% av australiensarna att vara "mycket" eller "ganska" nöjda. Andrew Braun, chef mobil, internet och teknik, Roy Morgan Research, sade: "Som den branschen som helhet försöker att öka kundnöjdheten, kan resultatet ses i en gradvis men långsam ökning av den totala industrin i genomsnitt till 74% . "Både Telstra stänga bilden och OPTUSnet är viktiga drivkrafter för denna förbättring på grund av sin betydande storlek. "Intressant nog har volatiliteten i tillfredsställelse innehöll främst bland några av de mindre tjänsteleverantörer, exempelvis TPG ha förlorat 10%-enheter sedan november 2010 har samtidigt dodo fått 12%-enheter under samma period." TPG lidit vikande kundnöjdhet i de två största staterna, Victoria och NSW, en minskning med 6%-enheter och 2%-enheter respektive, enligt undersökningen.
mobilt bredband